Riktig plassering av antennen
Ettersom vi henter bredbåndsignaler fra lufta er det viktig at antennen eller parabolen du mottar fra oss er riktig vinklet. Hva som er riktig vinkel, er alltid spesifisert i e-posten du får fra oss når du blir kunde. Hvis du er kunde med Wavelink eller Skylink, altså bredbånd via radio eller satellitt, er det også viktig at antennen har fri sikt til sendestasjonen og satellitten mot himmelen i sydlig retning. Hvis det er busker eller trær i siktlinjen, bør du får fjernet disse. Om du synes det er vanskelig å justere parabolen nøyaktig, kan vi bistå med hjelp fra en tekniker.
Riktig plassering av ruter
Det er også viktig at ruteren er riktig plassert for å få gode og sterke signaler i boligen din. Mange gjemmer ruteren i en tv-benk eller bak møbler, noe som aldri er bra for nettopplevelsen. Prøv heller å plassere ruteren høyt oppe, gjerne toppen av en hylle og så sentralt plassert i boligen som mulig. I større boliger vil det også være nødvendig med to eller flere rutere, særlig om du bor i et stort hus med flere etasjer. Det kommer helt an på hvor i huset du ønsker godt signal for strømming, spilling eller lignende.
Sjekk om noe kan ta opp unødvendig båndbredde
Det kan være mange årsaker til at hastigheten på nettet er tregt. Om flere er pålogget samtidig, for eksempel med nettmøter, strømming eller spilling, vil det kunne påvirke hastighet og kvalitet. Hvis du er i nettmøte, kan enkle ting som å slå av kamera hjelpe på opplevelsen.
En ofte skjult utfordring er programmer som benytter internettilkoblingen til å sende og motta data, som oppdateringer eller sikkerhetskopiering av bilder og filer til eksterne lagringstjenester i skyen. Vi anbefaler å avslutte programmer og applikasjoner du ikke bruker, og sette sikkerhetskopiering på pause i perioden du ønsker å bruke bredbåndsbredden til andre ting. Bare husk å gjøre så programmene som sikkerhetskopierer filer kan fortsette med det når du ikke lenger er avhengig av båndbredden til andre ting lenger.
Når ingenting hjelper
Hvis du har fulgt alle tipsene våre og likevel opplever treg forbindelse og dårlig signal, kan det være at antennen bør flyttes til et annet sted. Ta i så fall kontakt med Kundeservice hos oss, så vi kan sjekke signalkvaliteten og vurdere alternativ for hva annet som kan gjøres.